Kde začít podnikat vs. MarketSpot
28. 7. 2025
Kde začít podnikat? Kde otevřít novou pobočku? Kde postavit provozovnu? Ideálně tam, kde je dost lidí, kteří mají chuť tam utrácet a lokalita je pro ně dobře dostupná i atraktivní. Jenže co konkurence? Někdy pomůže, jindy potopí. Jak se v tom všem vyznat? Pomůžou vám data. Ale kde je vzít?
Díky novým technologiím již nemusíte riskovat a spoléhat pouze na dobrý dojem z místa – moderní datové nástroje vám umožní najít místo, kde budou vaše investice i nápady skutečně fungovat. Dva zásadní hráči dneška v Česku jsou Kde začít podnikat a MarketSpot. Jaké jsou jejich rozdíly, pro koho jsou určeny a kdy který zvolit?
Pro koho je Kde začít podnikat
Projekt Kde začít podnikat od Mastercard je určen zejména začínajícím a menším podnikatelům. Slouží jako rychlá inspirace při rozjezdu podnikání. Nástroj vám poradí, kde se nachází vhodná místa pro podnik a jakým oborům se tam bude dařit. Díky integraci se Sreality.cz zároveň ukáže i aktuálně dostupné komerční prostory v daných oblastech. Je dostupný zdarma a bez registrace, takže ho můžete vyzkoušet hned teď.

Ukázka hodnocení lokalit pomocí nástroje Kde začít podnikat.
Pro koho je MarketSpot
MarketSpot, který vznikl jako společný projekt společností CleverMaps, T-Mobile a Mastercard, slouží jak menším podnikatelům, tak větším subjektům jako jsou developeři, realitní agentury či franšízy.
Tato služba nabízí porovnání jednak konkrétních adres, druhak vám od podzimu doporučí i nejvhodnější místo pro váš typ podnikání v rámci určitého území. Narozdíl od Kde začít podnikat dodává hloubkovou analýzu, na kterou si je třeba pár dní počkat. Jedná se o placenou službu, jejíž cena závisí na počtu lokalit (běžná cena: 19 000 Kč za lokalitu).
Jaké datové zdroje oba nástroje na hodnocení lokalit nabízí
Kde začít podnikat: rychlá inspirace
Konkrétní oblast je u Kde začít podnikat vždy analyzována na základě anonymizovaných a agregovaných údajů o nákupních trendech od společnosti Mastercard a partnerů. A to včetně dostupnosti prostřednictvím veřejné dopravy, hustoty obyvatelstva, počtu návštěvníků a blízkosti bodů zájmu jako jsou vzdělávací instituce, zdravotnická střediska či maloobchodní prodejny.
Do hry zde vstupují i data o realitách, tedy konkrétně cenách pronájmu komerčních prostor. Kromě toho nabízí Kde začít podnikat narozdíl od MarketSpotu také data o kvalitě ovzduší, úrovni hluku nebo například rychlosti připojení k internetu.
MarketSpot: hloubková analýza
Výstup MarketSpotu porovnává v detailním reportu konkrétní adresy na základě řady zásadních metrik. Stejně jako u Kde začít podnikat jde například o data o platebních transakcích od Mastercard. V rámci hloubkové analýzy zde však na první pohled uvidíte i porovnání v kategoriích: počet transakcí, průměrná výše transakce, celková výše útraty, počet použitých karet a meziroční změna výše denní útraty.

Ukázka hodnocení lokalit pomocí služby MarketSpot.
I MarketSpot doručuje data o zájmových bodech (jako jsou nákupní centra, bankomaty, stravovací zařízení a jiné). Díky nim ukazuje celkovou atraktivitu lokality v porovnání s konkurencí. Dále odhaluje dopodrobna i přítomnost konkurence v okolí.
MarketSpot oproti Kde začít podnikat poskytuje i data o pohybu obyvatel od T-Mobile, tedy kolik lidí se v porovnávané lokalitě vyskytuje v různých částech dne vs. počet rezidentů v lokalitě.
MarketSpot sice neukazuje data o kvalitě životního prostředí, rychlosti internetu nebo ceně komerčního pronájmu, zato dopodrobna rozebere počet a vytíženost zastávek hromadné dopravy v okolí i intenzitu silniční dopravy. Podívejte se na ukázkový report.
Přehled hlavních datových zdrojů obou nástrojů
Typ dat | Kde začít podnikat | MarketSpot |
Platební data Mastercard | Ano (agregovaně) | Ano (agregovaně, s větší granularitou) |
Mobilitní data | Ne | Ano (z pohybu SIM T-Mobile) |
Demografie a hustota | Ano, částečně | Ano, častečně |
Konkurence | Ne | Ano (podrobná síť a analýza konkurence) |
Dopravní data | Základní | Ano (intenzita) |
Realitní data | Přehled volných prostor | Ne |
Kvalita prostředí | Ano | Ne |
Body zájmu/POI | Základní informace | Velmi detailní, napojeno na řadu POI |
Který nástroj na hodnocení lokalit pro podnik zvolit?
Správná volba lokality dnes není náhoda – je to otázka chytrého využití dat. Ať už zvolíte rychlou inspiraci od Mastercard zdarma, nebo hloubkový report MarketSpotu s plnou analytikou, vždy získáte zásadní náskok oproti konkurenci.
Chcete detailní srovnání konkrétních adres, potřebujete expanzi nebo chystáte otevření nové pobočky? Vyplatí se vám investice do MarketSpotu. Pro inspiraci na začátek cesty využijte zdarma Kde začít podnikat.
Obojí stojí za to, správná volba záleží jen na vašich cílech a rozpočtu. Nezapomínejte však, že podnikání stojí a padá s místem. Proto se počáteční investice do jakékoli analýzy lokality v dlouhodobém horizontu vyplatí. Přečtěte si o tom, jak dopadly firmy, které to podcenily.