Kde poroste poptávka po nových pobočkách a službách? Napoví demografie Česka 2025–2035

4. 11. 2025

Demografie Česka 2025–2035 aneb kde budou zákazníci
Demografie Česka 2025–2035 aneb kde budou zákazníci
Demografie Česka 2025–2035 aneb kde budou zákazníci


Demografický vývoj ovlivňuje víc, než se na první pohled může zdát. Nejde jen o počet obyvatel, ale o to, kde budou lidé v příštích deseti letech žít, pracovat a utrácet. A tedy i o to, kde se vyplatí otevírat nové pobočky nebo rozšiřovat služby.

Populace Česka se pomalu přesouvá – některé regiony rostou, jiné stárnou či ztrácí obyvatele. Tam, kde lidé přibývají, vzniká prostor pro nové obchody, kavárny, lékárny i logistické služby. A tam, kde ubývají, se mění struktura zákazníků i jejich potřeby.


Proč sledovat demografii při plánování expanze?


Demografie ukazuje, kam se přesune trh a dává odpovědi, které by jinak přišly až s čísly v tržbách.


Kde poroste počet potenciálních zákazníků
Tam, kde přibývají obyvatelé, poroste i spotřeba. Nové čtvrti a příměstské zóny přinášejí vyšší poptávku po každodenních službách – od potravin a drogerie až po kavárny či výdejní místa e-shopů.


Které regiony budou potřebovat nové služby
Změny ve věkové struktuře obyvatel ovlivní, jaké typy služeb budou lidé hledat. Mladé rodiny potřebují školky, volnočasová centra a rychlé občerstvení. Starší obyvatelé zase lékárny, zdravotní služby a pohodlnou dostupnost obchodů.


Kde má smysl otevřít další pobočku a kde trh spíš stagnuje
Demografická data dokážou upozornit i na oblasti, kde už se růst zastavil. Místo další prodejny tam může dávat větší smysl zefektivnění provozu nebo úprava sortimentu.


Jak se bude měnit kupní síla a věková struktura obyvatel
Znalost složení domácností pomáhá přizpůsobit nabídku. Jiné preference má rostoucí skupina singles, jiné rodiny s dětmi a jiné lidé v předdůchodovém věku. Předvídat tyto změny znamená plánovat chytře a dlouhodobě.


Kdo rozumí demografickým trendům, může se rozhodovat s předstihem. Otevře pobočku tam, kde se trh teprve formuje a získá výhodu dřív, než dorazí konkurence.

Výše vidíte trend přesunu obyvatel do krajských měst a jejich okolí. Naopak pokračuje trend vylidňování periferií. Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR, zobrazeno v CleverMaps.


Víte, kde budou vaši zákazníci za deset let?

Máte pocit, že víte, kam Česko směřuje? Ověřte si svůj odhad v našem demografickém kvízu. Zabere vám maximálně dvě minuty a ukáže vám, jak dobře dokážete odhadnout vývoj české populace v následujících deseti letech. Na konci získáte krátký report s klíčovými trendy přímo do e-mailu.

Dozvíte se například:

  • která města a městské části v Česku nejvíce porostou,

  • které obce ztrácí obyvatele,

  • kde se plánuje nová developerská výstavba.

👉 Spustit kvíz




© 2025 CleverMaps. All rights reserved.

MarketSpot Logo

CleverMaps a.s., Vídeňská 101/119, Brno
IČ: 03728277 | DIČ: CZ03728277

© 2025 CleverMaps. All rights reserved.

MarketSpot Logo

CleverMaps a.s., Vídeňská 101/119, Brno
IČ: 03728277 | DIČ: CZ03728277

© 2025 CleverMaps. All rights reserved.

MarketSpot Logo

CleverMaps a.s., Vídeňská 101/119, Brno
IČ: 03728277 | DIČ: CZ03728277